nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image

Strona Główna

Jak radzić sobie ze stresem w czasie koronawirusa?

25.03.2020 Jakub Bożek

Szerzenie się pandemii koronawirusa COVID-19 w Polsce i na świecie może być bardzo stresujące dla wielu z nas. Strach i obawy przed chorobą mogą przytłaczać zarówno dorosłych, młodzież, jak i dzieci.

Objawy stresu pod wpływem pandemii

Nadmierny stres powoduje zmiany w naszych emocjach, zachowaniu, myśleniu, przyzwyczajeniach. Każdy z nas inaczej go przeżywa. Część osób może  odczuwać smutek, przygnębienie, strach, przerażenie, dezorientację, rozdrażnienie, złość.

Częśćz nas może stać się drażliwa, często irytować się drobiazgami, kłócić się, wpadać w złość lub płakać. Jedni mogą się zamykać
w sobie, unikać rozmów z najbliższymi, inni szukać okazji do rozmów, ciągle „wisieć” na telefonie. Stres zmienia nasze myślenie i postrzeganie rzeczywistości. Mogą występować nasilone obawy
i lęki o własne zdrowie i zdrowie swoich najbliższych. Mogą wystąpić problemy ze snem, bezsenność lub spanie przez długi czas nawet 14 godzin i niewysypanie się. Część osób może zajadać stres, inni mieć problemy z przełknięciem czegokolwiek. Stres upośledza koncentrację uwagi, zdolności podejmowania decyzji, analityczne myślenie, kreatywność. Czynności, które wcześniej sprawiały nam przyjemność, teraz nas nie cieszą. Część osób może odczuwać ból głowy, brzucha. Trzeba uważać, bo pod wpływem stresu wzrasta chęć sięgania po alkohol, papierosy i inne substancje psychoaktywne. Pamiętaj, że środki te nie rozwiązują problemu, lecz dodają tylko nowych kłopotów. Nie udawaj też, że koronawirus Cię nie obchodzi. Spotykanie się ze znajomymi, chodzenie na imprezy nie są teraz dobrymi sposobami na poradzenie sobie ze stresem. Narażasz w ten sposób zdrowie swoje i innych. 

U niektórych osób lęk staje się na tyle kłopotliwy, że przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu. Dlatego ważna jest znajomość sposobów radzenia sobie z tym obciążeniem. Każdy może podjąć proste kroki, by pomóc sobie, rodzinie i najbliższym w radzeniu sobie ze stresem wywołanym pandemią. Oto niektóre z propozycji:

                                Przerwa w śledzeniu wiadomości

Zrób sobie przerwy od oglądania, czytania czy słuchania nowych informacji na temat pandemii w mediach, również społecznościowych. Ciągłe skupianie się tym problemie może nasilać niepokój. Możesz wyznaczyć sobie konkretną porę i przedział czasowy w ciągu dnia, kiedy sprawdzasz informacje o koronawiusie, np.15 min o godz. 19.00.

Sprawdzone źródła informacji

Dobrze jest (nie tylko teraz) pamiętać o tym, że nie wszystkie informacje, które można przeczytać w internecie są prawdziwe. Szukaj rzetelnych informacji, opieraj się na zaufanych źródłach. Niektóre wpisy wprowadzają w błąd i tylko podnoszą poziom lęku.

Przyjemne aktywności

Podejmuj aktywności, które Cię rozluźniają i sprawiają Ci przyjemność. W czasie koronawirusa doświadczamy wielu nieprzyjemnych emocji warto więc zadbać o siebie i swoje ciało – ćwiczyć głębokie oddechy, jogę lub medytację. Spożywaj zdrowe, zbilansowane posiłki, wykonuj regularne ćwiczenia, wysypiaj się, unikaj alkoholu i innych substancji psychoaktywnych. Zrób coś, co spowoduje, że poczujesz się po prostu lepiej.

Rozmowa z kimś zaufanym

Porozmawiaj z osobami, do których masz zaufanie o swoich obawach i emocjach. Rozmowa z osobami, którym ufamy może pomóc rozładować trochę te emocje. Dziel się z innymi sprawdzonymi informacjami na temat wirusa COVID-19 (a nie plotkami, czy fake newsami).

Codzienna rutyna bardzo ważna

Trzymaj się dotychczasowej rutyny, jeśli chodzi codzienne aktywności. Teraz, gdy szkoły są zamknięte stwórz nowy schemat dnia obejmujący naukę oraz czas wolny. Wyznacz sobie pory dnia przeznaczane na naukę, odpoczynek, rozmowy z przyjaciółmi, zainteresowania, pomoc w obowiązkach domowych. Rutyna daje poczucie bezpieczeństwa.

Skorzystaj z pomocy

Skorzystaj z pomocy psychologicznej online, jeśli tego potrzebujesz.  Jeśli zaobserwujesz u siebie niepokojące zmiany, np. myśli samobójcze, myśli o skrzywdzeniu siebie lub innych, jeśli czujesz, że stres Cię przerasta lub chcesz po prostu z kimś porozmawiać napisz do mnie  wiadomość przez e-dziennik żeby umówić się na rozmowę online.

Twój psycholog szkolny
Młynarska Aldona



Klub osmiu_logo
kampania_drugiezycie
ulotka promocyjna szkoły
 

lisc debu targi
jubileusz budowlanki kariera
swieto_saperów przysiega
spartakiada przysiega_stw
chrzest