nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image nivo slider image

Pedagog i psycholog

O sztuce dawania feedbacku. Część I

10.02.2014 Andrzej Kułakowski

indeks

Prowadząc szkolenia, warsztaty często pytam uczestników czy krytyka, informacja zwrotna jest potrzebna? Prawie wszystkie osoby odpowiadają twierdząco. Jednak na kolejne dwa pytania: „Czy lubisz jak ktoś Cię krytykuje, udziela Ci informację zwrotną?” i  „Czy mówisz osobie bliskiej o tym, co Ci się nie podoba w jej zachowaniu?” odpowiadają przecząco.  Dlaczego się tak dzieje? 

  Większość z nas się zgadza z tym, że rzetelna informacja zwrotna jest potrzebna, gdyż dzięki niej możemy zmienić słabe strony naszego działania, poprawić błędy, ulepszyć nasze zachowanie i związki z innymi ludźmi. Często trudne jest jednak przyjmowanie krytyki, gdyż godzi ona w poczucie naszej wartości, wywołuje złość, przygnębienie, rodzi zniechęcenie.
Z tych też powodów często wielu ludzi nie mówi osobie bliskiej, co się nie podoba w jej zachowaniu, gdyż boi się ją urazić, sprawić jej przykrość czy obawia się ochłodzenia wzajemnych relacji. Najczęstszą przyczyną jest brak umiejętności konstruktywnego wyrażania informacji zwrotnej, krytyki.

 Jak więc krytykować żeby nie obrażać i jednocześnie zmotywować drugą osobę do zmiany swojego postępowania? Poniżej podam kilka podstawowych zasad udzielania informacji zwrotnej, krytyki

  • nie uciekaj od problemu, jeśli Ci się coś nie podoba mów o tym, druga osoba sama się nie domyśli, co Ci przeszkadza,

  • mów w pierwszej osobie tzn. „wkurza mnie…”, „ja uważam że …”, „według mnie” zamiast „wkurzające jest to…”, to jest nudne, głupie itp.,

  • krytykuj zachowanie a nie osobę (możesz powiedzieć „według mnie zachowałeś się głupio” a nie „jesteś głupi”),

  • wskazuj konkretne zachowania (np. „nie podobało mi się, kiedy wczoraj …”)

  • nie używaj uogólnień typu „zawsze”, „nigdy”,

  • nie pouczaj, nie moralizuj, nie zawstydzaj, nie ośmieszaj, Ty też popełniasz błędy i nie chciałbyś żeby wobec Ciebie tak się zachowywano,

  • nie udzielaj rad, pomyśl czy Ty lubisz jak ktoś nieproszony radzi Ci, co masz robić,

  • wobec bliskiej Ci osoby powiedz co czułaś/eś kiedy ta osoba zachowała się

    w określony sposób, 

  • mów zarówno o negatywnych jak i pozytywnych konsekwencjach zachowań,

  • informację zwrotną mów bezpośrednio do odbiorcy, nie angażuj w to osób trzecich (nie mów „Powiedz Ani, że wkurza mnie …”),

  • nie wyrażaj negatywnej opinii przy innych osobach, postępuj według zasady „Chwal publicznie, krytykuj w cztery oczy”,

  • udziel krytyki bezpośrednio po wystąpieniu zachowania, które Ci się nie podobało ( po dłuższym okresie czasu dana osoba zapomni wiele szczegółów i nie będzie wiedziała „o co Ci chodzi”),

  • ustosunkowuj się do tych właściwości odbiorcy, które podlegają jego kontroli (np. możesz krytykować to, że ktoś bardzo wolno pracuje, jeśli wiesz, że potrafi pracować szybciej a nie kiedy jest to naturalne tempo działania tej osoby. To tak jakby Cię krytykowano, że jesteś za wysoki, lub za niski…).

 

Zachęcam do wypróbowania powyższych wskazówek i do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami.

 

Aldona Litwińska



Klub osmiu_logo
kampania_drugiezycie
ulotka promocyjna szkoły
 

ZGŁOŚ SWOJĄ KANDYDATURĘ DO NOWYCH WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO! ♦ ZGŁOŚ SWOJĄ KANDYDATURĘ DO NOWYCH WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO! ♦ ZGŁOŚ SWOJĄ KANDYDATURĘ DO NOWYCH WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO! ♦ ZGŁOŚ SWOJĄ KANDYDATURĘ DO NOWYCH WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO!


 

  CTWA I KLIMATYZACJI

lisc debu targi
jubileusz budowlanki kariera
swieto_saperów przysiega
spartakiada przysiega_stw
chrzest